Referentie Havensteder
Met zo’n 45.000 sociale huurwoningen in en rondom Rotterdam is Havensteder een grote partij in de regio als het gaat om huisvesting. Voor de beveiliging van de vijf kantoren van de woningcorporatie werkt ze samen met Alert. Henny Janssen, adviseur facilitair bij Havensteder, vertelt over de samenwerking, die al zolang teruggaat dat hij zich amper nog kan herinneren wanneer het begon.
Jarenlange samenwerking
“We zitten inmiddels al een jaar of acht in het centrum van Rotterdam, maar ook daarvoor was Alert al de aangewezen persoon voor de beveiliging”, vertelt Henny. De samenwerking is volgens hem heel simpel: zodra er een melding afgaat, gaat Alert ter plaatse en controleren ze het object. Die objecten zitten zowel in Rotterdam Centrum, Zuid, Noord als in Capelle aan de IJssel en zijn, met uitzondering van die in het centrum, allemaal gevestigd in de woonwijken waarin Havensteder actief is.
Vandalen in de kraag gevat
“We willen dichtbij onze ‘klanten’ zijn”, zegt Henny. De ligging van de kantoren heeft als bijkomend voordeel dat ze minder aantrekkelijk zijn voor kwaadwillenden, zeker in vergelijking met bijvoorbeeld een (afgelegen) industrieterrein. Toch was het een tijdje geleden raak: een aantal ‘creatievelingen’ leek het een goed idee om, op regelmatige basis, het trappenhuis in een van de kantoren van Havensteder te bekladden. Met dank aan goed politiewerk, adequaat handelen van Alert en logisch nadenken, konden de daders in de kraag gevat worden, aldus Henny. “We hebben onder meer extra surveillance aangevraagd en onder de regie van de lokale driehoek zijn we de verdachten toen gaan schaduwen. Toen ik eenmaal door had waar de verdachten zich ophielden, gaf ik dit door aan de politie, waarna ze konden worden opgepakt.”
Weinig echte incidenten
Al met al heeft Henny er een goed gevoel aan overgehouden, zo geeft hij te kennen. “Ik ben blij dat we dit samen met Alert en de lokale veiligheidsdriehoek op hebben kunnen pakken en dat het opgelost is.” Overigens heeft Henny weinig te maken met ‘echte’ incidenten: het overgrote deel van de meldingen bestaat uit gebruikersfouten en storingen. In zo’n geval wordt Henny geïnformeerd en wordt er in samenspraak besloten of het alarm tijdelijk moet worden uitgeschakeld, zodat er op een later moment – bijvoorbeeld ’s ochtends – door een monteur naar gekeken kan worden.
Afspraken nakomen
Een van de prettigste dingen aan de samenwerking met Alert vindt Henny het ‘nakomen van afspraken’: “Doen wat je zegt, en zeggen wat je doet. Regelmatig ga ik een kop koffiedrinken met de accountmanager en nemen we wat lopende zaken door. We hebben verder niet echt een vast evaluatiemoment of zo, maar áls er een keer even iets niet soepel loopt, is het contact zo gelegd. Verbeterpunten? Nee, eigenlijk niet.”