Snelle reactietijden bij prio 1 & 2 meldingen Alert

De reactietijd van centralisten op een alarmcentrale kan van levensbelang zijn. In situaties waarbij elke seconde telt, kan een lange reactietijd ernstige gevolgen hebben. Binnenkomende meldingen en alarmen worden geclassificeerd op basis van urgentie en impact. Deze prioritering is cruciaal voor het efficiënt en effectief beheren van noodsituaties en het toewijzen van middelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan brand of rookontwikkelingen, man-down meldingen, overval, inbraak of een andere dreigende situatie.

Bij Alert wordt, zoals ieder jaar, een audit uitgevoerd waarbij onder andere de reactietijden van de monitoring & alarmcentrale in kaart worden gebracht. De resultaten van deze audit zijn ook dit jaar heel positief. Wilt u weten hoe snel we bijvoorbeeld reageren bij een melding? Dat leest u verderop in dit artikel.

Waarom snelle reactietijden cruciaal zijn

Wanneer er een melding binnenkomt bij onze monitoring & alarmcentrale, moeten alle disciplines optimaal samenwerken. Dit kan er namelijk voor zorgen dat de schade of gevaar wordt beperkt. Vooral bij prio 1 of prio 2 meldingen is het essentieel om zo snel mogelijk te reageren. Bij een brand, overval of inbraak kan de situatie snel escaleren op het moment dat een alarmcentrale te laat reageert.

Om snelle reactietijden bij meldingen en korte wachttijden voor inkomende telefonie te behalen (later meer hierover), investeert Alert nadrukkelijk in de combinatie van moderne infrastructuur en een solide bezetting van centralisten met een goede  technisch support en met resultaat! Zoals het onderstaande overzicht laat zien, voldoet onze alarmverwerking ruimschoots aan de vereiste criteria, wat leidt tot uitzonderlijk snelle reactietijden.

Categorie

Borgtijd

Prestatiecriteria

Alert Alarmcentrale

Prio 1 meldingen

Reactie binnen 30 seconden

> 80%

99,90%

-

Reactie binnen 60 seconden

> 98,5%

100%

Prio 2 meldingen

Reactie binnen 90 seconden

> 80%

99,98%

-

Reactie binnen 180 seconden

> 98,5%

100%

 

Toelichting prioriteit 1 en 2 meldingen

Bij prioriteit 1 meldingen is er sprake van directe dreiging voor aanzienlijke schade of gevaar voor mensenlevens, zoals bij brand of overval. Prioriteit 2 meldingen vormen geen direct gevaar voor personen, maar vereisen wel opvolging, zoals bij een inbraakmelding of sabotage.

Wat is de Europese norm EN 50518?

De jaarlijkse audit bij Alert wordt gedaan door Kiwa Fire Safety & Security, dat deze uitvoert op basis van de Europese norm EN 50518. Deze norm beschrijft de eisen voor een Particuliere Alarmcentrale (PAC) en een Videotoezichtcentrale (VTC). Niet alleen wordt er tijdens zo’n audit gekeken naar reactietijden, maar ook naar de infrastructuur, ons personeel, aanwezige protocollen én scenario’s bij incidenten.

Blijven functioneren tijdens incidenten, met beschikbare werkruimte, ononderbroken toegang tot systemen en bedrijfsprocessen die soepel doorgaan zonder downtime, zijn van cruciaal belang. Het doel van deze norm is immers het vastleggen van ‘business continuity’ gebaseerd op risicomanagement.

EN 50518 richt zich op:

  • Snelle en nauwkeurige reacties van meldingen;
  • Infrastructuur van een organisatie moet voldoen aan minimale technische eisen;
  • Voldoende bemanning en 24/7 bereikbaarheid op de alarmcentrale;

Voor Alert betekent dit dat onze monitoring & alarmcentrales in Sliedrecht en Alblasserdam, voldoen aan deze normen, wat een snelle reactie in elke situatie garandeert.

Onze centralisten binnen enkele seconde aan de telefoon

Uit de audit zijn ook de wachttijden voor inkomende telefonie bij onze monitoring- en alarmcentrale naar voren gekomen. De resultaten zijn positief: na het doorlopen van ons telefoonmenu heeft u binnen 4 à 5 seconden een centralist aan de lijn. Hierdoor kunt u alarm snel afmelden en monteurs kunnen zonder lange wachttijden hun systemen in test zetten en efficiënt hun werkzaamheden voortzetten.

De kracht achter Alert: onze centralisten en IT-support

Onze centralisten en IT-support (24/7 bereikbaar) zijn onmisbaar. Onze alarmcentrale draait op onze goed getrainde medewerkers; zonder hen zouden we nergens zijn! We blijven voortdurend op zoek naar gedreven professionals die optimaal bijdragen aan de kwaliteit van onze monitoring- en alarmcentrale.

Ontvang gratis advies in een persoonlijk gesprek

Meer weten over de mogelijkheden van onze monitoring & alarmcentrale. Van alarmverwerking tot videoverificatie en remote toegangsverlening? Wij helpen u graag verder. Neem gerust contact met ons op. We gaan graag in gesprek over de beste opties voor uw organisatie.